
Bouygues Telecom, de op twee na grootste telefoonprovider van Frankrijk, is getroffen door een datalek dat miljoenen van zijn gebruikers en klanten aantast. Het nieuws van het lek komt uit een verklaring op de website van het bedrijf.
Volgens de officiële verklaring werd de cyberaanval voor het eerst vastgesteld op 4 augustus. De hack gaf cybercriminelen toegang tot persoonlijke informatie van meer dan 6,4 miljoen klantaccounts. De verklaring verduidelijkt niet wanneer, of op welke manier, het datalek is gestopt.
In een afzonderlijke verklaring schetste Bouygues welke gegevens zijn gestolen bij het datalek. Het betrof klantcontactgegevens, contractinformatie, hun burgerlijke staat en IBAN’s (internationale bankrekeningnummers).
De cyberaanval en de impact ervan zijn gemeld bij de Franse privacytoezichthouder, CNIL.
De cyberaanval op Bouygues is weer een in de lange rij recente datalekken, waaronder bij de Franse telecomprovider Orange, luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France, en recentelijk ook het Amerikaans federaal dossiersysteem.