
Er duikt een nieuwe vorm van online oplichting op in Nederland. Opichters bestoken Nederlandse bedrijven met nepbeoordelingen en eisen losgeld, met de dreiging om er nog meer te plaatsen.
De NOS onderzocht deze nieuwe vorm van oplichting en sprak met 18 bedrijven uit verschillende branches die ermee te maken kregen. Zo werkt de scam: bedrijven ontvangen eerst tientallen negatieve reviews op Google. Dat moet de aandacht trekken én de capaciteiten van de oplichters tonen.
De vertegenwoordigers van het bedrijf worden vervolgens vaak via WhatsApp benaderd met losgeldeisen. Wordt het geld niet betaald, dan dreigen de oplichters nóg meer slechte beoordelingen te plaatsen — met desastreuze gevolgen voor de reputatie van het bedrijf.
Tot nu toe zijn vooral bouwbedrijven, slotenmakers, verhuurbedrijven, dakdekkers en vergelijkbare sectoren getroffen. Zij zijn extra kwetsbaar omdat zij sterk afhankelijk zijn van klantreviews en eerder geneigd zijn toe te geven aan de eisen.
Een verhuurbedrijf voor hoogwerkers dat slachtoffer werd, vertelde aan de NOS:
“In een paar minuten kregen we een stuk of dertig nepreviews. Onze score ging van 5 sterren naar 3,9 sterren. Ik ben daardoor absoluut nieuwe klanten misgelopen. Zelfs een vaste klant vertelde dat hij twijfelde. Gelukkig had hij gezien dat ik onder de neprecensies had gereageerd dat het een lastercampagne was. Maar veel mensen kijken niet verder dan het aantal sterren.”
Dakdekker Kevin Güner uit Almere deelde zijn ervaring:
“Het had zeker impact op de omzet. Uit het niets kreeg ik vijftig reviews van 1 ster. Daarna kwamen er minder kliks via Google en minder aanvragen. Een aantal klanten vroeg ook naar die reviews. Ze krijgen toch argwaan en terecht. Als ik iemand wil inhuren en zie allemaal reviews van 1 ster, ga ik ook twijfelen.”
Op dit moment is de enige manier om deze oplichting te bestrijden rechtstreeks contact op te nemen met Google en hen te wijzen op de nepreviews. Volgens slachtoffers kan het echter weken duren voordat Google de nepbeoordelingen onderzoekt en verwijdert.