
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas is getroffen door een groot datalek waarbij miljoenen klantgegevens op het dark web zijn verschenen, nadat een afpersingsdeadline was verstreken. Het lek is onderdeel van de bredere Salesforce-hack die eerder dit jaar plaatsvond en inmiddels meerdere grote luchtvaartmaatschappijen heeft getroffen.
Het nieuws werd bekendgemaakt via een officiële melding van Qantas en een bericht op Cybernews. Volgens de verklaring zijn via de Salesforce-systemen de gegevens van meer dan 6 miljoen klanten gelekt. Het gaat om:
- Namen
- E-mailadressen
- Telefoonnummers
- Geboortedata
- Frequent flyer-nummers
Volgens Qantas zijn er geen financiële gegevens, toegangscodes of identiteitsdocumenten gelekt:
“Qantas bevestigt dat er geen identiteitsdocumenten, creditcardgegevens of persoonlijke financiële informatie is ingezien of gecompromitteerd bij dit incident.”
Het bedrijf werkt samen met cybersecurityexperts nog steeds aan het identificeren van alle gegevens die precies zijn blootgesteld.
De Salesforce-hack van eerder dit jaar heeft wereldwijd al meerdere grote bedrijven en luchtvaartmaatschappijen getroffen, waaronder ook KLM. De daders dreigen inmiddels met het openbaar maken van alle gestolen data. Salesforce heeft officieel geweiged rom losgeld te betalen of te onderhandelen met de hacker achter de aanval.