Hoe zoekmachines geld aan je verdienen

dec 15, 2023

Het is onmogelijk om het leven zonder Google voor te stellen. Waar ga je naartoe als je iets wilt opzoeken? Juist, Google. Of, nou ja, elke andere zoekmachine van je keuze. Maar heb je ooit stilgestaan bij hoe zoekmachines het geld verdienen dat hen tot miljardenbedrijven maakt? En heb je ooit gedacht dat ze dit geld aan jou verdienen?

Naast technologische wonderen, die je toegang geven tot vrijwel alle informatie die je zoekt, zijn zoekmachines misschien wel de grootste overtreders van je online privacy. En als dit de eerste keer is dat je dit hoort, zijn we hier om je bij te praten.

Laten we dus precies ontdekken hoe zoekmachines geld aan jou verdienen, en wat je daaraan kunt doen!

Neem je online privacy terug!

Ontdek hoe het is om privé te browsen met VPN Nederland

Neem de volgende stap in online beveiliging

Het bedrijfsmodel van zoekmachines

Voordat we ingaan op hoe zoekmachines je online privacy schenden, (‘Wát zeg je?!’ We vertellen je zo meer, beloofd) is het cruciaal om te begrijpen hoe zoekmachines hun geld verdienen. En dat is eigenlijk heel eenvoudig – via reclame.

Zoekmachines verdienen geld door verschillende bedrijven toe te staan advertenties weer te geven op de zoekresultatenpagina’s. Elke keer dat je iets zoekt, zijn de eerste paar resultaten meestal advertenties van bedrijven die hetzelfde product, dezelfde dienst of zelfs informatie verkopen waar jij naar op zoek bent. Dat wordt gerichte reclame genoemd.

Simpel gezegd betalen bedrijven Google dus veel geld om advertenties weer te geven in zoekresultaten. En elke keer dat jij, of iemand anders, op de advertentie klikt, krijgt de zoekmachine een beetje geld. Dat lijkt misschien niet veel, maar als je een zoekmachine als Google in overweging neemt, en miljarden mensen die constant producten, platforms, diensten en informatie zoeken en constant op advertenties klikken, schetst dit een mooi beeld.

Oké, klinkt niet als iets heel geks.

Maar hoe verhoudt dit zich tot jouw persoonlijke gegevens en, iets preciezer, tot jouw privacy?

Hoe zoekmachines je privacy schenden

Dus daar zit je dan, denkend dat alles wat je online zoekt alleen voor jou ogen bestemd is. Maar achter elke zoekopdracht die je doet, en achter elke online reis die je maakt via Google of vrijwel elke andere zoekmachine, draait er in werkelijkheid een complexe machine die nauwlettend alles in de gaten houdt wat je doet.

Om het even in Jip-en-Janneketaal uit te leggen: Zoekmachines houden over het algemeen bij waar je naar zoekt, bekijken je zoekopdrachten en je surfgedrag, en verkopen ze deze informatie vervolgens aan adverteerders, zodat zij je dingen kunnen verkopen en direct van jou kunnen profiteren, terwijl de zoekmachines aan jou verdienen.

Zelfs simpel uitgelegd kan dit nog wat ingewikkeld lijken, maar het komt er in principe op neer dat het allemaal gaat om een meerstaps, zeer gecompliceerd en zeer invasief systeem, dat erop gericht is om alles te weten wat je online doet.

Laten we het eens uiteenzetten.

Gegevensverzameling

Het begint allemaal het verzamelen van je gegevens. Zonder dit te doen komen de machines niet zo ver.

Zoekmachines verzamelen en bewaren enorme hoeveelheden gegevens, om hun gebruikers beter te begrijpen en, om het nauwkeuriger te zeggen, jou beter te begrijpen. Zodat ze deze gegevens vervolgens kunnen gebruiken om gebruikersgedrag nauwkeuriger te voorspellen en het op betere manieren te verkopen aan bedrijven, databrokers en adverteerders.

Hier zijn een paar van de gegevens waar zoekmachines om bekend staan te verzamelen:

 

  • Zoekopdrachten. Elke keer dat je een term invoert in een zoekmachine, wordt dit geregistreerd. Deze zoekopdrachten geven inzicht in jouw interesses, behoeften en voorkeuren.
  • Browsegeschiedenis. Zoekmachines volgen vaak de websites die je bezoekt, vooral als je hun browser of werkbalk gebruikt. Dit geeft hen een volledig en absoluut begrip van je online reizen, waar je naar zoekt en hoe je dat doet.
  • Apparaatinformatie. Ze verzamelen gegevens over het apparaat dat je gebruikt, waaronder het type apparaat, besturingssysteem, browsertype en IP-adres, wat je geografische locatie kan aangeven.
  • Cookies en trackers. Cookies en andere trackingtechnologieën worden gebruikt om je online activiteiten te volgen, niet alleen op de zoekmachine zelf, maar ook op verschillende websites.
  • Accountgegevens. Als je een account hebt bij de zoekmachineprovider, zoals een Google-account (en dat heb je waarschijnlijk, want je komt niet ver zonder), kunnen je gegevens over verschillende diensten (zoals YouTube, Gmail, Maps) worden geïntegreerd voor een uitgebreider profiel.

Gebruikersprofielen opbouwen

Nu zoekmachines al deze sappige gegevens hebben verzameld en opgeslagen, kunnen ze overgaan tot een complexere stap in dit proces. En dat is het opbouwen van gebruikersprofielen.

De volgende stappen worden genomen:
 

  • Opbouwen van gebruikersprofielen. De verzamelde gegevens worden gebruikt om gedetailleerde gebruikersprofielen op te bouwen. Deze profielen bevatten demografische informatie, interesses, gewoontes en voorkeuren.
  • Voorspellen van gedrag. Algoritmes analyseren je vorige gedrag om toekomstige acties en interesses te voorspellen. Bijvoorbeeld, als je vaak zoekt naar kookrecepten, kun je meer advertenties voor keukengerei gaan zien.
  • Personalisatie. Profielen worden gebruikt om je zoekervaring te personaliseren. Dit betekent dat zoekresultaten en advertenties worden aangepast aan wat het algoritme denkt dat het relevantst voor jou zal zijn.
  • Interessecategorieën. Gebruikers worden vaak ingedeeld in verschillende interessegroepen op basis van hun online gedrag, die adverteerders vervolgens kunnen targeten.

Gerichte advertenties

Nu de zoekmachine bijna alles over je online leven weet, inclusief wie je bent, wat je online doet, waar je woont en wat je leuk vindt, kan de zoekmachine beginnen met het verkopen van die gegevens aan wie dat maar wil.

Dit proces omvat:

  • Verkoop van advertentieruimte. Adverteerders bieden op trefwoorden en gebruikersprofielen. Wanneer je een term zoekt of in een profiel past, worden relevante advertenties weergegeven naast je zoekresultaten.
  • Relevantie van advertenties. Hoe meer gegevens een zoekmachine over jou heeft, hoe nauwkeuriger het advertenties kan weergeven die aansluiten bij jouw interesses, waardoor de kans groter wordt dat je op deze advertenties klikt.

Zo gaat het dus in zijn werk. Dus de volgende keer dat je zoekt naar een nieuwe stofzuiger, en je ziet een advertentie die te goed is om te negeren, sta dan even stil en bedenk dat dit gebaseerd is op een heel profiel van jouw persoonlijke gegevens.

Hoe kun je voorkomen dat zoekmachines jouw persoonlijke informatie verkopen?

Tenzij je helemaal wilt stoppen met het gebruik van zoekmachines en zelf informatie gaat raden, kan dat niet. Niet echt. En ook niet helemaal. Dat betekent echter niet dat je machteloos bent en niets anders kunt doen dan accepteren dat zoekmachines continu jouw gegevens verzamelen en verkopen aan derden. We leven tenslotte in de 21e eeuw, dus je hebt zeker opties om je persoonlijke online beveiliging te verbeteren en je zoekopdrachten en surfgedrag te beschermen tegen misbruik door zoekmachines.

Hier zijn een paar dingen die je kunt doen:

1. Gebruik privacygerichte zoekmachines

Schakel over naar zoekmachines zoals DuckDuckGo of Startpage, die je zoekopdrachten niet volgen en geen persoonlijke profielen opbouwen.

2. Pas zoekmachine privacy-instellingen aan

Controleer en pas regelmatig de privacy-instellingen van je favoriete zoekmachine aan. Opt-out van gepersonaliseerde tracking en advertentie-targeting als dat mogelijk is.

3. Gebruik een VPN

Een VPN is een van de betere, actievere manieren om je online gegevens en je surfgedrag te beschermen tegen derden. Een VPN, zoals VPN Nederland, versleutelt je online gegevens, en biedt ondoordringbare bescherming, maar verandert ook je IP-adres naar een van zijn eigen adressen. Omdat je een VPN-adres gebruikt, kunnen zoekmachines geen online profiel van je opbouwen.

4. Regelmatig cookies en browsegeschiedenis wissen

Verwijder regelmatig je browsegeschiedenis en cookies. Dit voorkomt de ophoping van langetermijngegevens over je online activiteiten.

5. Wees voorzichtig met accountaanmeldingen

Als je een zoekmachine gebruikt terwijl je bent aangemeld bij een account (zoals Google), kunnen je zoekopdrachten gekoppeld worden aan je account. Meld je af of gebruik verschillende browsers voor zoeken en e-mail/sociale media om dit te voorkomen.

6. HTTPS overal

Gebruik de browserextensie HTTPS altijd en overal om ervoor te zorgen dat je de beveiligde versie van websites gebruikt, waardoor de gegevens die je verzendt en ontvangt versleuteld worden.

7. Gebruik beveiligde e-mailservices

Overweeg voor meer privacy het gebruik van beveiligde e-mailservices die end-to-end encryptie bieden. Dit voorkomt koppeling van accounts en stopt grote techbedrijven van het inzien van je persoonlijke e-mails en gesprekken.

Neem de controle over je online veiligheid terug

Hoewel je misschien denkt dat jij de enige bent die weet wat je in de zoekbalk van een zoekmachine invoert, zijn er in werkelijkheid veel meer ogen op gericht dan je misschien zou verwachten. Het is een ongemakkelijke waarheid dat je online zoekopdrachten niet zo privé zijn als je zou hopen.

Je kunt niet volledig voorkomen dat zoekmachines je gegevens verzamelen en verkopen, maar je kunt jezelf er wel tegen beschermen. Door proactief te zijn en voorzorgsmaatregelen te treffen, zoals het gebruik van privacygerichte zoekmachines, het aanpassen van privacy-instellingen, en het inzetten van een VPN, kun je voorkomen dat je hele online leven en al je interesses direct worden doorverkocht.

Het is de 21e eeuw, tijd om de controle terug te nemen over je persoonlijke online veiligheid.

Neem je online veiligheid terug

 

  • Onbreekbare encryptie
  • Echte online privacy
  • Wereldwijd servers
  • Onbeperkt apparaten
  • Grenzeloos streamen
  • Nederlandse ondersteuning

Ook interessant