Nul-logs beleid

VPN Nederland houdt uit principe geen logs bij.

Welke gegevens houdt VPN Nederland van u bij? Het is een belangrijke vraag, eentje die gesteld móet worden aan VPN aanbieders omdat hun antwoorden nogal verschillend kunnen zijn. VPN aanbieders zijn er in alle soorten en maten, en ze hebben allemaal een andere aanpak van het zogenaamde ‘logboek’-probleem. Enerzijds helpt het bedrijven inzicht te hebben in de gebruiksgegevens van hun klanten: hoe lang zijn zij online, wat doen ze daar, en hoe kunnen we onze dienst daarop aanpassen? Maar anderzijds is er de anonimiteit van de gebruiker. Hoe anoniem is die als er gebruiksgegevens worden opgeslagen? Wie kunnen daarbij, en onder welke voorwaarden?

Doorverkoop gegevens?

Het antwoord daarbij is niet voor elke VPN gelijk. Sommigen houden volledige logboeken bij, anderen beperkte, en waar de een de gegevens een maand bewaart voor analyse, gooit de ander ze direct weg. Andersom komt helaas ook voor: met name gratis VPN diensten kunnen de neiging hebben gegevens lang te bewaren en de analyse ervan door te verkopen.

Geen logs bij VPN Nederland

VPN Nederland houdt uit principe geen logs bij. We weten hoeveel internet verkeer er door onze servers gaat, maar weten nooit welke klanten op dat moment online zijn. We weten hoe lang mensen gemiddeld online zijn, maar slaan nergens op dat Pietje om 20:00 inlogde en Marietje 20 minuten later. Ons principe is namelijk helder: wat Pietje en Marietje online doen, moeten ze zelf weten, dus het gaat ons niet aan wat zij online doen, hoe lang dat is, of wanneer. Vandaar dat we alleen het meest noodzakelijke bewaren: de grote cijfers over totale hoeveelheid downloads in een maand bijvoorbeeld, of hoeveel mensen er op een server tegelijk actief zijn op een bepaald moment. Dat is het enige dat we nodig hebben voor een goede bedrijfsvoering en het verbeteren van onze dienstverlening - en het is gegarandeerd anoniem voor onze gebruikers.